0

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε το περιεχόμενο της προσωρινής συμφωνίας σχετικά με την ευρωπαϊκή κάρτα αναπηρίας και την ευρωπαϊκή κάρτα στάθμευσης, η οποία είχε επιτευχθεί τον Φεβρουάριο, την Τετάρτη 24 Απριλίου. Η συμφωνία εγκρίθηκε με 613 ψήφους υπέρ, 7 κατά και 11 αποχές. Εγκρίθηκε επίσης η έκθεση σχετικά με την επέκταση της χρήσης της κάρτας από τους υπηκόους τρίτων χωρών.

Το Ευρωπαϊκό Φόρουμ Ατόμων με Αναπηρία (EDF) χαιρετίζει αυτή τη στιγμή, ωστόσο εκφράζει τη δυσαρέσκειά του για το γεγονός ότι τα γραφειοκρατικά εμπόδια θα καθυστερήσουν τη δημοσίευση του κειμένου (και, ως εκ τούτου, την έναρξη της αντίστροφης μέτρησης για την εφαρμογή) μέχρι μετά τις ευρωπαϊκές εκλογές.

Παράλληλα, ο πρόεδρος της ΕΣΑμεΑ και του EDF Ιωάννης Βαρδακαστάνης, τονίζει στο Euronews ότι οι κάρτες είναι μεν μια κίνηση προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά επιμένει ότι δεν αντιμετωπίζουν τα ζητήματα που έχουν τα άτομα με αναπηρία όταν μετακινούνται σε άλλη χώρα της Ε.Ε. για περισσότερο από τρεις μήνες: «Οι κάρτες είναι το πρώτο βήμα. Απομακρύνουν κάποια από τα εμπόδια στα ταξίδια, τα κάνουν πιο εύκολα, αλλά δεν μας επιτρέπουν να απολαμβάνουμε το δικαίωμα της μετακίνησης, των σπουδών ή της εργασίας. Η αξιολόγηση της αναπηρίας πρέπει να επαναλαμβάνεται στο εκάστοτε κράτος. Η αναπηρία μας δεν ταξιδεύει μαζί μας, όπως διεκδικούμε να γίνεται μέσω της κάρτας», εξηγεί ο κ. Βαρδακαστάνης.

Συζήτηση στο Κοινοβούλιο -Χαιρετίζουμε τη γενικευμένη υποστήριξη αυτής της συμφωνίας.

Η επικεφαλής της διαπραγμάτευσης ευρωβουλευτής Lucia Ďuriš Nicholsonová δήλωσε: «Τα άτομα με αναπηρία αγωνίζονται για αυτή τη συμφωνία εδώ και 15 χρόνια» και «ήταν στο επίκεντρο των ανησυχιών μας». Περιέγραψε την πρόοδο που έχει σημειωθεί στην οδηγία από τους διαπραγματευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, συμπεριλαμβανομένης της επέκτασης σε άτομα που συμμετέχουν σε προγράμματα κινητικότητας της ΕΕ, της δωρεάν έκδοσης καρτών και της δέσμευσης για περαιτέρω ανάλυση των ζητημάτων της ελεύθερης κυκλοφορίας σε 5 χρόνια.

Ενώ η πολιτική διαδικασία έχει πλέον ολοκληρωθεί, υπάρχουν ορισμένες καθυστερήσεις όσον αφορά τη νομική επεξεργασία του κειμένου και τη νομική μετάφρασή του στις 27 γλώσσες της ΕΕ. Αυτό σημαίνει ότι το επίσημο κείμενο δεν θα μπορέσει να εγκριθεί πριν από τις ευρωπαϊκές εκλογές. Στο EDF τονίστηκε ότι αυτό οφείλεται μόνο στον ασυνήθιστο αριθμό νομικών κειμένων που εγκρίθηκαν τους τελευταίους μήνες.

Το ευρωπαϊκό αναπηρικό κίνημα καλεί τα κράτη μέλη της ΕΕ να λάβουν υπόψη αυτή την καθυστέρηση κατά την εφαρμογή της κάρτας, και να επισπεύσουν την εφαρμογή της με τη δημοσίευση της Οδηγίας.


REAL ECONOMY: Πώς θα ωφελήσουν τα άτομα με αναπηρία οι νέες ευρωπαϊκές κάρτες

Η προσβασιμότητα, η συμπερίληψη και η ισότητα είναι θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα. Αυτό θα μεγιστοποιήσει την ένταξη και την ποιότητα ζωής. Το δικαίωμα στην ελεύθερη κυκλοφορία και διαμονή εντός της Ε.Ε. αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της ευρωπαϊκής ιθαγένειας.

Σε αυτό το επεισόδιο το Real Economy ταξιδεύει στη Λιουμπλιάνα και τις Βρυξέλλες για να δούμε πώς οι αλλαγές στην ευρωπαϊκή κάρτα αναπηρίας και στάθμευσης στοχεύουν στη δραματική βελτίωση της ελευθερίας κινήσεων και της προσβασιμότητας για άτομα με αναπηρία.

Πώς θα διευκολύνουν οι νέες κάρτες τα ταξίδια; Θα μειώσουν την ανισότητα; Και υπάρχουν κάποια εμπόδια στο δρόμο;

Η αναγνώριση της αναπηρίας σε όλη την Ε.Ε. Αυτό ακριβώς στοχεύουν δύο νέες κάρτες που θα παρέχουν αποδείξεις της αναπηρίας ενός ατόμου οπουδήποτε στην Ε.Ε. Οι ευρωπαϊκές κάρτες αναπηρίας και στάθμευσης δίνουν στους κατόχους τα ίδια δικαιώματα με τους κατοίκους της χώρας με αναπηρίες σε ένα άλλο κράτος μέλος.

Ο Πρίμας έμεινε σχεδόν εντελώς παράλυτος από τη μέση και κάτω μετά από ένα ατύχημα στο σκι σε ηλικία 24 ετών.  Σήμερα ο πρώην Παραολυμπιονίκης χρησιμοποιεί και τις δύο κάρτες χάρη σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα που εφαρμόζεται στη Σλοβενία.

«_Λοιπόν, είμαι__ένα άτομο με αναπηρία εδώ και περίπου 16 χρόνια, και ήταν δύσκολο, ειδικά ταξιδεύοντας σε όλη την Ευρώπη, να ταυτοποιήσω τον εαυτό μου. Τώρα, που είμαι κάτοχος της ευρωπαϊκής κάρτας αναπηρίας, μπορώ εύκολα __να αναγνωρίζομαι ως άτομο με αναπηρία_», εξηγεί στο euronews.

Σε 18 χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Σλοβενίας ξεκίνησαν να χρησιμοποιούν πιλοτικά τις κάρτες το 2016. Αυτή η επιτυχία οδήγησε τώρα τις Βρυξέλλες στην ανάπτυξη της πρωτοβουλίας σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη. Μόλις ένας πάροχος, όπως μια γκαλερί ή ένα μουσείο ενταχθούν σε αυτό το πρόγραμμα οι κάτοχοι από άλλες συμμετέχουσες χώρες αποκτούν τα ίδια δικαιώματα. Εκτός από δωρεάν ή με έκπτωση είσοδο σε πολιτιστικούς ή αθλητικούς χώρους οι κάτοχοι της ευρωπαϊκής κάρτας αναπηρίας μπορούν να έχουν πρόσβαση στα μέσα μεταφοράς. 

Για να αποφύγουν τις νομικές αβεβαιότητες και τις απάτες, η ευρωπαϊκή κάρτα στάθμευσης για άτομα με αναπηρία επίσης τυποποιείται, με κοινό σχέδιο για την Ε.Ε. Η ΜΚΟ που εκπροσωπεί ομάδες ατόμων με αναπηρία στη Σλοβενία λέει ότι το σχέδιό τους τώρα είναι να διευρυνθούν τα πράγματα και να πιέσουν ώστε οι δύο κάρτες να γίνουν μία. «_Θέλουμε να ευαισθητοποιήσουμε τα άτομα με αναπηρία και θέλουμε να προσελκύσουμε περισσότερους παρόχους για την κάρτα. Και τέλος, ελπίζουμε ότι κάποτε οι κάρτες αναπηρίας και στάθμευσης θα __συνδυαστούν με κάποιο τρόπο_», λέει ο εκπρόσωπός της στο euronews. 

Περίπου 100 εκατομμύρια άνθρωποι στην Ε.Ε. εκτιμάται ότι έχουν αναπηρία. Αυτό ισοδυναμεί με σχεδόν το 27% του συνολικού πληθυσμού ηλικίας 16 ετών και άνω. Στις Βρυξέλλες, η ελπίδα είναι η τυποποίηση να διευκολύνει τα ταξίδια και την κινητικότητα. Ο Γιάννης Βαρδακαστάνης, πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Φόρουμ Ατόμων με Αναπηρία και πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) λέει ότι οι κάρτες είναι μια κίνηση προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά επιμένει ότι δεν αντιμετωπίζουν τα ζητήματα που έχουν τα άτομα με αναπηρία όταν μετακινούνται σε άλλη χώρα της Ε.Ε. για περισσότερο από τρεις μήνες.

«_Οι κάρτες είναι__το πρώτο βήμα. Απομακρύνουν κάποια από τα εμπόδια στα ταξίδια, τα κάνουν πιο εύκολα, αλλά δεν μας επιτρέπουν να απολαμβάνουμε το δικαίωμα της μετακίνησης, των σπουδών ή της εργασίας. Η αξιολόγηση της αναπηρίας πρέπει να επαναληφθεί. Η αναπηρία μας δεν ταξιδεύει μαζί μας_», εξηγεί ο κ. Βαρδακαστάνης. 

Η κάρτα αναπηρίας στοχεύει επίσης να κάνει τη διαφορά για τα εκατομμύρια των Ευρωπαίων που έχουν μια αόρατη αναπηρία. Ο Πίτερ έχει αυτισμό. Στο παρελθόν, η αστυνομία μπέρδεψε την αναπηρία του με μέθη. Ένας μεγάλος υποστηρικτής της κάρτας, θα ήθελε η πρωτοβουλία να αναγνωριστεί από τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης. «Θέλουμε επίσης αυτή η κάρτα να χρησιμοποιείται από υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης όταν βρισκόμαστε σε πανικό ή σε μια αγχωτική κατάσταση, να μπορούμε επίσης να χρησιμοποιούμε την κάρτα αυτή όταν ερχόμαστε σε επαφή με αστυνομία, με ασθενοφόρο ή νοσοκομείο. Να μπορεί να αποδείξει ή την αναπηρία του ή την αναπηρία της στο γιατρό ή τη νοσοκόμα. Σε αυτές τις καταστάσεις», λέει ο Πίτερ στο euronews.

Η πλήρης υιοθέτηση των καρτών σε ολόκληρο το μπλοκ είναι πιθανό να χρειαστεί ακόμα 3,5 χρόνια
«_Aυτή είναι η__ουσία της πολιτικής. Η βελτίωση της ζωής των ανθρώπων και τα άτομα με αναπηρίες είναι μια ομάδα για την οποία πρέπει ακόμα να κάνουμε πολλά γιατί υπάρχει αποκλεισμός. Μιλάμε για 100 εκατομμύρια ανθρώπους στην Ε.Ε. που έχουν κάποιο είδος αναπηρίας. Έτσι, αυτή η κάρτα θα κάνει ένα άλλο βήμα προς την ένταξη των ατόμων με αναπηρίες στις κοινωνίες μας. Αυτές οι κάρτες στοχεύουν στην αύξηση της προσβασιμότητας. Αποδέχεστε όμως ότι υπάρχουν περιορισμοί; Ναί. Αυτό που πρέπει να δούμε είναι το γεγονός ότι τώρα με αυτήν την κάρτα, τυχόν δικαιώματα που έχει ένα άτομο με αναπηρία σε μία χώρα, θα ισχύουν για όλα τα άτομα με αναπηρία που επισκέπτονται τη συγκεκριμένη χώρα. Αυτή η αναγνώριση λοιπόν είναι πολύ, πολύ, πολύ σημαντική. Φυσικά, πρέπει να τηρούμε τις συνθήκες και δεν μπορούμε να πάμε πιο πέρα από αυτό έχουμε κάνει γιατί πρόκειται για αρμοδιότητα των κρατών-μελών. Σίγουρα όμως είναι βελτίωση σε σύγκριση με αυτό που υπάρχει τώρα. Μας έχει πάρει πολύ καιρό να φτάσουμε εδώ και αρκετό χρόνο για την εφαρμογή. Γιατί τόσος καιρός; Λοιπόν, στην πραγματικότητα, αυτή είναι μια Οδηγία που με χαρά μπορώ να σας πω ήταν από τις γρηγορότερες. Δηλαδή, δεν έχω περάσει ποτέ καμία νομοθεσία τόσο γρήγορα. Αυτό δείχνει λοιπόν ότι τα κράτη μέλη ενδιαφέρονται για αυτήν την κάρτα, η οποία είναι τόσο σημαντική και που θα βελτιώσει τόσο πολύ τις ζωές των ατόμων __με αναπηρία_», τονίζει στο euronews η Ευρωπαία Επίτροπος για την Ισότητα, Έλενα Ντάλι.


Συνέντευξη Ι. Βαρδακαστάνη για την Ευρωπαϊκή Κάρτα Αναπηρίας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ

Συνέντευξη για την Ευρωπαϊκή Κάρτα Αναπηρίας έδωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της ΕΣΑμεΑ και του European Disability Forum Ιωάννης Βαρδακαστάνης, στο περιθώριο της ομιλίας στην Πανελλήνια Ενημερωτική Συνάντηση «Η ενδοκρινολογία στη θαλασσαιμία και τη δρεπανοκυτταρική νόσο», που διοργάνωσε ο Ελληνικός Σύλλογος Θαλασσαιμίας (19-21 Απριλίου).

Το θέμα της Ευρωπαϊκής Κάρτας Αναπηρίας είχε τεθεί ήδη από το 2009, μέσω του European Disability Forum:

«Η Ευρωπαϊκή Κάρτα Αναπηρίας είναι η ταυτότητα αναπηρίας. Εγώ τη λέω ευρωπαϊκό διαβατήριο αναπηρίας. Θα εξασφαλίζει ότι όλα τα άτομα με αναπηρία, πηγαίνοντας από χώρα σε χώρα της ΕΕ θα έχουν κάποια κοινά δικαιώματα.

Το ποια θα είναι αυτά τα δικαιώματα εξαρτάται από τις παροχές που θα δώσει η κάθε χώρα, π.χ. παροχές όπως η ελεύθερη μετακίνηση, η πρόσβαση σε πολιτιστικούς, αθλητικούς, αρχαιολογικούς, τουριστικούς χώρους και άλλες παροχές που έχουν διάφορες χώρες, γιατί δεν υπάρχουν οι ίδιες παροχές σε κάθε χώρα.

Στην Ελλάδα -για παράδειγμα- έχουμε την Εθνική Κάρτα Αναπηρίας, που προς το παρόν είναι ψηφιακή και νομίζω ότι την έχουν πάρει γύρω στις 70.000 Έλληνες. Έχει προβλεφθεί, όταν θα πάρει έντυπη μορφή, στη μία πλευρά να τυπωθεί η Εθνική Κάρτα και στην άλλη η Ευρωπαϊκή».

Για να γίνει πραγματικότητα η Ευρωπαϊκή Κάρτα Αναπηρίας, όπως επισημαίνει ο κ. Βαρδακαστάνης, δεν αρκεί μόνο να εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της Ευρώπης, να γίνει Οδηγία και να δημοσιευτεί στην Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, αλλά θα πρέπει να ενσωματωθεί και στις εθνικές νομοθεσίες μέσα σε 42 μήνες από τη δημοσίευση.

Ο ίδιος σημειώνει ότι η υπόθεση θα προχωρήσει μετά τις ευρωεκλογές και τη επανασυγκρότηση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και εκτιμά ότι η δημοσίευση στην Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων θα γίνει τον προσεχή Σεπτέμβριο.

«Σκοπός της Ευρωπαϊκής Κάρτας Αναπηρίας είναι να υπηρετήσει την άσκηση του δικαιώματος της ελεύθερης μετακίνησης, που είναι μία από τις θεμελιώδεις αρχές στις οποίες στηρίζεται η ΕΕ. Μαζί με αυτό θα είναι και η Ευρωπαϊκή Κάρτα Στάθμευσης, η οποία υπάρχει αλλά έρχεται να διορθώσει κάποια πράγματα. Η Ευρωπαϊκή Κάρτα Αναπηρίας αφορά όλα τα άτομα με αναπηρία.

Εμείς θέλαμε, αλλά δεν έγινε δεκτό, την αμοιβαία αναγνώριση της πιστοποίησης αναπηρίας. Δηλαδή, όταν ένα άτομο με αναπηρία πηγαίνει σε μία ευρωπαϊκή χώρα να αναγνωρίζεται η πιστοποίηση αναπηρίας που έχει από τη χώρα προέλευσης και να μην χρειάζεται καινούργια πιστοποίηση. 

Γιατί όταν ένα άτομο με αναπηρία πηγαίνει σε μια άλλη χώρα για σπουδές, εργασία κ.λπ. μέχρι να πιστοποιηθεί στη χώρα αυτή η αναπηρία του δημιουργείται ένα κενό. Με την Ευρωπαϊκή Κάρτα Αναπηρίας θα καλυφθεί αυτό το κενό γιατί θα αναγνωρίζεται προσωρινά η πιστοποίηση αναπηρίας της χώρας προέλευσης μέχρι να πιστοποιηθεί η αναπηρία στην ξένη χώρα. Όμως με την Ευρωπαϊκή Κάρτα Αναπηρίας δεν προβλέπεται η αμοιβαία αναγνώριση της αναπηρίας.

Το σημαντικό είναι ότι δημιουργούμε τη βάση για να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας για μια εντελώς ολοκληρωμένη προσπάθεια, η οποία θα πάρει λίγο παραπάνω χρόνο.

Κάθε χώρα έχει τη δική της νομοθεσία, τα δικά της προβλήματα, τη δική της ιστορία σε αυτά τα πράγματα, θέλει χρόνο. Δεν τους δικαιολογώ, θεωρώ ότι θα έπρεπε να έχουν δεχτεί την αμοιβαία αναγνώριση», πρόσθεσε ο κ. Βαρδακαστάνης.


Δημοσίευση σχολίου

Καλοδεχούμενα όλα τα σχόλια, επώνυμα και ανώνυμα. Πάντα όμως με σεβασμό στους άλλους αναγνώστες και στους νόμους. Ευχαριστούμε!

 
Top