0

Πολλοί αγοράζουν diesel επειδή «καίει λίγο», αγνοώντας ωστόσο πως οι διαφορές τους σε σχέση με τα βενζινοκίνητα μοντέλα δεν περιορίζονται αποκλειστικά σε μηχανολογικό επίπεδο, αλλά επηρεάζουν και την οδήγηση. Έτσι, αν ξαφνικά από το κάθισμα ενός παλιού βενζινοκίνητου βρέθηκες σε ένα οποιοδήποτε καινούριο αυτοκίνητο με πετρελαιοκινητήρα θα πρέπει να μάθεις να οδηγείς από την αρχή. Θα σου πάρει λίγο καιρό για να «εμπεδώσεις» τον διαφορετικό τρόπο λειτουργίας του και να εναρμονίσεις την οδήγησή σου με αυτόν, με τα παρακάτω να είναι τα συχνότερα λάθη που κάνουμε κατ εξακολούθηση μέχρι να το συνηθίσουμε. 

1. Πότε να αλλάζω ταχύτητα;

Νιώθεις την αυξημένη ροπή των diesel σαν κλοτσιά στον πισινό σου και νομίζεις ότι το τράβηγμα του κινητήρα δεν σταματάει ποτέ. Έτσι συνεχίζεις με την ίδια ταχύτητα μέχρι και τις κόκκινες ενδείξεις του στροφόμετρου. Γιατί είναι λάθος αυτό; Γιατί τη μέγιστη τιμή της ροπής του diesel την έχεις ξεπεράσει προ πολλού και η ροή των καυσαερίων της τουρμπίνας (αυτής που σου δίνει την «ντόπα» της ροπής) έχει μειωθεί σε υψηλές στροφές. Σε ένα πετρελαιοκινητήρα με εύρος λειτουργίας από τις 1.500 σ.α.λ. έως και τις 4.000 σ.α.λ., το να οδηγείς με τη βελόνα του στροφόμετρου από τις 4.500 σ.α.λ. και πάνω, εκτός από το ότι δεν έχει κανένα νόημα στην απόδοση, αυξάνει και την κατανάλωση δραματικά. Αντίστοιχα λάθος είναι να αλλάζεις πολύ νωρίς και να «πέφτεις» χαμηλότερα από τις στροφές που αποδίδεται η μέγιστη ροπή. 

Τι πρέπει να κάνεις: Να αλλάζεις στην επόμενη σχέση περίπου από τις 2.000 σ.α.λ. και πάνω. Ετσι κάθε αλλαγή, θα σε φέρει πάλι στο ωφέλιμο εύρος ροπής του κινητήρα.

2. Με τι σχέση στο κιβώτιο προσπερνάμε;

Ως συνέχεια του προηγούμενου λάθους, η προσπέραση αν δεν έχεις επιλέξει τη σωστή σχέση στο κιβώτιο, μπορεί να είναι και επικίνδυνη. Θυμήσου πως το εύρος λειτουργίας του κινητήρα diesel είναι μικρό, άρα εαν βρίσκεσαι ψηλά σε σ.α.λ. θα χρειαστεί να ανεβάσεις σχέση την ώρα που είσαι εκτεθειμένος στο αντίθετο ρεύμα. Εδώ το σημαντικό είναι να ξέρεις το εύρος απόδοσης της ροπής και να ξεκινήσεις την διαδικασία προσπεράσματος από τις χαμηλές στροφές απόδοσης της και σε καμία περίπτωση από τις κοντινές στο peak της.

Τι πρέπει να κάνεις: Επιλέγεις την σχέση στο κιβώτιο που θα ρίξει τις στροφές του κινητήρα αλλά και που θα σε διατηρήσει μέσα στο ωφέλιμο φάσμα περιστροφής του. Σε καμία περίπτωση δεν ξεκινάς την διαδικασία αν ο δείκτης στροφομέτρου «φλερτάρει» με το σημείο απόδοσης της μέγιστης ροπής. 

3. Δεν περιμένουμε να αδειάσει

Αν «μείνεις» από πετρέλαιο τα πράγματα αρκετές φορές δεν είναι τόσο απλά όσο ήταν τότε που «έμενες» από βενζίνη, ξαναέβαζες κι όλα καλά κάτι που συμβαίνει σε ελάχιστα αυτοκίνητα με πετρελαιοκινητήρα. Στα περισσότερα, στην καλύτερη περίπτωση θα χρειαστείς απαραίτητα να κάνεις εξαέρωση (σχετικά εύκολη διαδικασία που αναφέρεται και στο βιβλίο του κατασκευαστή), ενώ στη χειρότερη θα χρειαστείς αλλαγή τρόμπας πετρελαίου, ένα εξάρτημα αρκετά ακριβό. 

Τι πρέπει να κάνεις: Όπως και στην περίπτωση των βενζινοκινητήρων, δεν πρέπει να περιμένεις να φτάσει στη «ρεζέρβα» το καύσιμό σου γιατί ταλαιπωρείς την τρόμπα και ενδεχομένως να «τραβάει» σκουπιδάκια.

4. Αναγέννηση  στο φίλτρο (DPF)

Δεν γνωρίζεις την ύπαρξη του φίλτρου DPF (Diesel Particulate Filter) το οποίο αφαιρεί τα μικροσωματίδια άνθρακα από τα καυσαέρια; Το φίλτρο αυτό «ταλαιπωρείται» από τις αστικές συνθήκες κίνησης και ανάλογα απαιτεί «αναγέννηση», μια διαδικασία που γίνεται από τον οδηγό μετά από σχετική επισήμανση στον πίνακα οργάνων. Η αναγέννηση θα σας γλιτώσει από το κόστος αντικατάστασής του αν γίνει σωστά, ενώ αν δεν γίνει θα πρέπει να καθαριστεί από ένα εξουσιοδοτημένο συνεργείο. 

Τι πρέπει να κάνεις: Για να γίνει η «αναγέννηση» στο φίλτρο DPF θα πρέπει να κινηθείτε με σταθερή ταχύτητα 120 χλμ./ώρα για περίπου 20 λεπτά.

5. Προσοχή στο καύσιμο

Είναι σύνηθες ιδιαίτερα σε επαγγελματίες οδηγούς να ανεφοδιάζουν τα αυτοκίνητά τους με αμφιβόλου ποιότητας πετρέλαιο, αδιαφορώντας για τη λειτουργία και τα πιθανά προβλήματα του κινητήρα τους και πολύ περισσότερο για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία. Αφήνοντας αυτή την περίπτωση στην άκρη, η νοθεία στα καύσιμα είναι και εδώ σημαντική και πολλές φορές έχει χειρότερες επιπτώσεις στον κινητήρα από ότι σε έναν βενζινοκινητήρα. 

Τι πρέπει να κάνεις: Να ανεφοδιάζεις το diesel αυτοκίνητό σου από πρατήριο της εμπιστοσύνης σου και ελεγμένο από το δίκτυο της εταιρείας που αντιπροσωπεύει για πιθανή περίπτωση νοθείας. Μπορείς ακόμα να επιλέξεις να βάζεις το πιο ακριβό diesel καύσιμο που όλοι πλέον διαθέτουν και που πολλές φορές προσφέρεται σε δελεαστικές τιμές κάποιες συγκεκριμένες ημέρες.

https://www.autotriti.gr/data/news/preview_news/5-lathh-poy-kanoyme-otan-odhgoyme-diesel_178162.asp


Δημοσίευση σχολίου

Καλοδεχούμενα όλα τα σχόλια, επώνυμα και ανώνυμα. Πάντα όμως με σεβασμό στους άλλους αναγνώστες και στους νόμους. Ευχαριστούμε!

 
Top